top of page

Njutresa Juni 2019

Söndag 9/6

Nu är vi på plats i Alba. Där möter vi upp resten av gänget. Trevligt att träffa alla och nu är det incheckning på hotellen. Klockan sju blir det en gemensam middag hos Mariza med många goda italienska delikatesser, gott vin och trevligt sällskap.

Måndag 10/6

När den gemensamma frukosten var avklarad begav vi oss till Barbaresco och ”the Old Tower”. Två våningar upp i tornet (30 meter) tog Umberto från Rattalino Winery emot oss. Här uppe blir det provning av fem olika röda viner, alla av druvan Nebbiolo. Nebbiolo d’Alba, två Barbaresco och två Barolo, tillsammans med ”finger-food”. Fantastisk utsikt över vinfält åt alla håll samt floden Po flytande däremellan. Kanonväder och en mycket trevlig start på vårt äventyr. Nästa stopp blir hos Matteo i La Morra på Claudio Alario. Här får vi en lektion i hur processen från druva till gott vin går till. Vi får prova tre Dolcetto, en Barbera, en Nebbiolo och två Barolo (plus ”finger food”).

Nu beger vi oss till distilleria Dr. M. Montanaro S.R.L. Här är det grappa som gäller. Efter presentationen av framställningen är klar, får vi provsmaka på 80-procentig grappa direkt från ”tunnan”. Nu erbjuds provning av grappa, snaps, vermouth, och olika aperitifer. Avsmakningen sker i en mysig ”shop” där man kunde handla lite av varje (inte bara flytande).

Tillbaka till hotellet, snabbdusch och lite andrum innan det är dags att gå ut på stan i Alba. Efter många om och men hittade vi en pizzeria. Det kändes gott att få lite i magen. På väg till hotellet blev det en sängfösare.

Tisdag 11/6

Andra och sista frukosten hos Mariza i Alba. Resan fortsätter nu mot La Morra. Väl framme möts vi av Alberto, från Crissante Alessandria. Han började med att fotografera hela gänget på och runt den gigantiska röda soffan. Därefter får vi en proffsig ”lektion” i hur allt fungerar ute på vinfälten. Sedan beger vi oss ner till Vineriet (Crissante Alessandria). Där fortsätter Alberto sin berättelse om den mycket långa och varsamma behandlingen av druvorna innan det blir klart att buteljera. Efter all den intressanta informationen är det dags för vinprovning med tillhörande ”finger food” så som ostar, skinkor, korvar och grissini. Vi får prova Nebbiolo Rosé, Langhe Nebbiolo, Barolo Comune di La Morra, Barolo Capalot och Barolo Galina. Nu lämnar vi denna underbara plats för att bege oss mot Cantina Di Caprie e Sorbara, i Carpi (som ligger i Modena). Efter cirka tre timmar i bilen är vi framme. Här möts vi av Alice och Benidito, som visar oss runt i en gigantisk fabriksliknande byggnad. Inte lika vackert och personligt som våra tidigare besök. Efter rundturen och informationen om deras framställning blir det provning av nio varianter av bubblor. Här blev det mycket shopping. In i bilarna och cirka 40 minuter väg till Nonantola och därmed vårt nästa boende (Pizzeria Maggi). Skönt att landa efter en lång dag. Efter dusch och ombyte är det dags för middag. Långbordet står dukat hos Maggi. Där serveras det fyra olika helt fantastiska pizzor samt att prosecco, rödvin och öl fylldes på under hela kvällen. Runt tolv-snåret blir det dags att krypa till kojs.

Onsdag 12/6

En ny härlig dag som börjar med en gemensam frukost. Sen beger vi oss till Compagnia Del Monte i Sassuolo. Här blev det inget vin, utan istället en rejäl lektion i hur balsamico framställs. Sedan som sig bör får vi nu provsmaka flera olika årgångar av balsamico. Nu var det dags att ta fram plånboken och handla. Tillbaka till Nonantola. Väl där parkerar vi bilarna och tar en promenad till Lamborghini-museet. Skönt att få röra på sig efter allt bilåkande. Innan vi går in på museet äter vi en behövlig lunch. Väl inne på museet fick vi se en hel del både nyare och äldre modeller. Vet inte säkert, men tror inte att någon av oss köpte någon av dem. Men det togs många bilder. Promenad tillbaka till hotellet. Vid sen eftermiddag styr vi kosan mot Antica Foma. Här får alla ikläda sig blåa skyddsrockar innan vi får gå in i kylrummen. Där hänger det skinkor i oändliga. Stora Parmesanhjul som väger 35-40 kg per styck. (Inget för det lilla kylskåpet därhemma.) Här får vi ju självklart också veta mycket om hur allt fungerar. Nu dukas det upp mat i långa banor som pasta carbonara, skinkor på längden och tvären, ostar och passande viner därtill.

Torsdag 13/6

Efter frukost checkar vi ut från hotellet. Resan för oss nu mot Noventa di Piave (Mc Arthur Glen outlet.) Efter cirka tre timmar är vi där, SHOPPING! Nästa hotell ligger i Vassola, där vi checkar in på eftermiddagen. På kvällen blir vi hämtade och körda till Antonio Facchin Winery som ligger cirka 15 minuter bort. Där blir vi mottagna av Patricio som visar oss delar av vinodlingen. Även han talar varmt om hur deras framställning går till väga. Nu sluter även Angelo Facchin upp till sällskapet (ägare i 3:e generation av familjeföretaget.) Här dukades det upp ett rejält långbord med plats för minst 35 personer. Det doftade fantastiskt från den enorma grillen. Till bords tillsammans med famiglia Antonio Facchin blir vi serverade nygrillade saftiga revbensspjäll, coppa (grisnacke), lombriaco (fläskytterfilé) och griskind med sallad och pommes frites. Förrätt fick vi ju också, som bestod av brucetta och smördegsbakelser med tomat. Viner av olika slag serverades hela kvällen. Innan det blev kaffe och goda italienska bakverk tog vi oss in i vinkällaren där vi kunde se oss om och även beställa vad som önskades. Tillbaka till bordet blev det hurra-rop och fyrverkerier (St. Antonio’s Day, Antonio 92 år och Lisa 70 år). Denna kväll var helt magisk! (Vi blev dessutom uppmanade att inte dricka för mycket vatten, då det var just vatten som kostade mest.)

Fredag 14/6

Sovmorgon! Idag blev det inte frukost förrän vid 08.30. Utcheckning från Hotell Villa Maternini. Tre timmar bort ligger Ala, där vi ska bo den sista natt på ai Vellutai. Ett par timmars fritid. Mysigt med en liten promenad bland de gamla i husen i de små gränderna. Dags att ta sig upp på serpentinvägarna i bergen (cirka 550 meter upp) där vi stannar hos Martin på Borgo Dei Posseri. Här välkomnas vi av Martin såklart, men också av en fantastisk utsikt både uppåt och nedåt. Vackra gamla hus, och även en 350 år gammal kyrka. En helt underbar plats. För information så odlas det även druvor på över 720 meters

höjd. Här provsmakar vi deras fantastiska ”bokstavsviner” med goda tilltugg. Här kunde vi nog stannat hela kvällen, men efter att vi beställt det som önskades var det dags att ta sig tillbaka till hotellet. Svida om och ut igen. Promenad till en liten (osteria) kvartersrestaurang för gemensam middag. Tre-rätters meny med lokalt inslag vin, kaffe och grappa.  Mätta och belåtna tar vi den lilla promenaden tillbaka till hotellet. Detta var sista kvällen med gänget. (På denna resa!)

Lördag 15/6

På väg till frukosten runt åtta-tiden möts man av doften av nybakat bröd (underbart). Vid en snabb summering av resan verkade alla vara supernöjda med Stefan och Tinas arrangemang. Tack för en härlig upplevelse med ett härligt gäng!

P.S. Nu är det bara den långa transportsträckan hemåt kvar. Ciao!

Ännu fler bilder från resan